Tutore: Miclăuș-Mercea Dana
Supervizor: Borontea Veronica-Jeanina
PROIECT DIDACTIC
UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Liceulul de Arte Plastice Timişoara;
PROPUNĂTOR: Armega Daniela-Adela
DATA: 06.12.2012, 09:00-10:00; Timpul: 50 min;
CLASA: a IX-a A;
ARIA CURRICULARĂ: Arte;
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Studiul compoziției;
TEMA LECŢIEI: Suprafata activa intr-o compozitie decorativa;
TIPUL LECŢIEI: Formare de priceperi şi deprinderi;
OBIECTIVE DE REFERINŢĂ:
1.1. Utilizarea elementelor de limbaj plastic si a relatiilor dintre acestea,pentru a compune o suprafata data sau un spatiu dat
1.3. Utilizarea diferitelor principii compoziţionale, în funcţie de tema aleasă sau de subiectul ales;
2.4. Utilizarea relaţiilor plastice între detaliile compoziţiei păstrând unitatea şi echilibrul acesteia;
3.1. Modalitati de organizare a spatiului plastic,aplicate la materiale si la tehnici diverse
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1. Să utilizeze compoziția deschisă în realizarea lucrării;
O2. Să folosească compoziția abstractă în realizarea lucrării;
O3. Să realizeze o lucrare cu două sau trei centre de interes;
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode: Conversaţia, expunerea, problematizarea, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul;
Mijloace: Coală de hârtie 50X70, foarfecă, dublu adeziv,culori tempera sau acrilice ,paleta de culori,pendule,pahar cu apa;
Forme de organizare: Frontal şi individual;
STRATEGIA DE EVALUARE: Probă practică, aprecieri verbale asupra lucrărilor elevilor;
BIBLIOGRAFIE:
– Programă școlară Sudiul compoziției, clasa a IX-a, București 2004, http://www.edu.ro/index.php/articles/6351
– Băran Viorica, Hornet Natalia, Anghel Gheorghe, Album metodic de creație artistică plastică, Ed.Palatul pionierilor și șoimilor patriei, București, 2003
Etapelelecţiei | Dozare | Ob. op. | Conţinutulînvăţării | Strategia didactică | Strategia de evaluare | ||||
Metode | Mijloace | Mod de organizare | |||||||
C | G | I | |||||||
1.Moment organizatoric | (2’) | -Se salută elevii;-Se realizează prezenţa după catalog;
-Se aranjează spațiul de lucru, caprele, șevaletele, planșetele; -Se pregătesc materialele ce vor fi utilizate pe parcursul lecţiei; |
-Conversaţia; | -Catalogul de prezenţă, coli 50X70, foarfecă, banda adeziva,pensule,paleta de culori,culori tempera | x | x | |||
2.Captarea atenţiei | (3’) | -Se realizează, captarea atenției, prin prezentarea unor imagini cu reproduceri ale diferitor artiști ce au realizat compozitii decorative; | -Expunerea; | -imagini din albume de arta cu reproduceri după artiști ce au abordat teme decorative | x | ||||
3.Anunţarea subiectului şi a obiectivelor operaţionale | (2’) | -Se anunţă titlul lecţiei şi sarcinile pe care elevii le au de realizat;-Se specifică elevilor că se va ține cont de modul original de abordare a temei date, pentru a creea o compozitie cat mai creativă;
-Se propune elevilor sa se foloseasca liber de elementele decorative si a structurilor liniare de expresivitate; |
-Expunerea;-Explicaţia;
|
x | |||||
4.Dirijarea învăţării | (8’) | O1 | -Se discută cu elevii si despre compoziția abstractă, arătându-li-se imagini cu lucrări ale unor artiști ce au abordat arta abstractă,tocmai pentru a ii putea inspira si mai mult privitor la tema data,astfel incat acestea sa le ofere un punct de reper in vederea realizarii lucrarii individuale;-Se recapitulează cu elevii cele două tipuri de compoziție, și anume, compoziția închisă și compoziția deschisă;
-Se solicită acestora, ca în realizarea lucrarii, să folosească tipul de compoziție deschisă, astfel încât vor avea o mai mare libertate de exprimare; |
-Expunerea;-Explicaţia;
-Conversaţia;
|
-imagini cu lucrări ale unor artiști ce au abordat tema compozitiei decorative-imagini cu artiști ce au abordat arta abstractă; | x | Verificare vervala a cunostintelor elevilor | ||
5.Asigurarea retenţiei şi a transferului | (25’) | O2
O3 |
-Se urmărește creativitatea și inventivitatea în folosirea materialelelor aratate;-Se solicită elevilor să realizeze o compoziție abstractă cu două sau trei centre de interes;
-Se efectuează, corecturi colective si individuale pe parcursul realizării lucrărilor practice, oferindu-se elevilor sfaturi si sugestii. -Se comunica elevilor ca elementele compozitionale vor fi stilizate,ca nuu se va folosi perspectiva,formele sunt plane,ritmul va fi constant si tenta va fi plata; |
-Exerciţiul;-Conversaţia;
-Problematizarea; -Demonstraţia; |
– coli 50X70 ,pensule, culori temperta sau acrilic,pahar cu apa,paleta de culori; | x | x | -Probă practică; | |
6.Asigurarea conexiunii inverse | (5’) | -Se expun lucrările elevilor, pe șevalete, în fața clasei şi se cere acestora să spună câteva cuvinte privind tema dată și modul de realizare a lucrărilor;-Se întreabă elevii în ce constă o compoziție închisă, respectiv o compoziție deschisă;
-Se cere elevilor sa dea un feed-back asupra temei,cu pareri pro si contra |
-Explicaţia,-Conversaţia,
-Observaţia |
-Lucrările elevilor | x | x | |||
7.Încheierea activităţii | (5’) | -Se realizează aprecierea lucrărilor de către elevi si profesor-Se discută în colectiv despre fiecare lucrare în parte, pentru ca elevii să observe modul diferit al fiecăruia de a aborda altfel aceeași temă; | -Conversaţia;-Explicaţia. | -Lucrările elevilor. | x | x | -Aprecieri verbale asupra lucrărilor elevilor. |
Cred ca elevii au fost incantati sa faca o compozitie abstracta, Au avut mai multa libertate in abordare 🙂
Mi se pare o tema foarte complexa!